Cart

Interjú 2008-ból Pistivel

Nagyon szépek a motorok nem is tudtam, hogy ilyen sok van belőle!

Kaltenecker István: Olyan 60 darab körül lehet.

Hatvan darab én azt hittem, hogy van négy-öt motorod, amikor említették, hogy ezzel foglalkozol.

Igen 60 körül lehet. Persze ebből csak 20 körül van azok száma, amelyek le vannak műszakiztatva és motorozni is lehet velük. A többi sorsára vár, hogy valamikor teljesen felújítsam őket.  

Hol tárolsz ennyi motort?

Az egyik garázst átalakítottam, beleszereltem egy polcot és azon állnak egymás mellett a könnyebb motorok. Hárman-négyen megfogjuk őket és felrakjuk, a nehezebb vagy nagyobb motorok pedig alattuk állnak.

Mások befőtteket tesznek el így Te meg motorokat.

De találsz itt az eresz alatt is még felújítása várókat, de tulajdonképpen a házban, a kertben mindenhol találsz valami motoralkatrészt. Ha keresek valamit, néha elég sok időbe kerül mire megtalálom.

Látszik, hogy értesz hozzájuk, ezek szerint valahol ez a szakmád. Hol végeztél?

Az úgy volt, hogy 14 éves koromban kaptam egy Rigát. Mikor elromlott saját magam megjavítottam. Aztán elmentem a 208-asba.

A legendás 208-as Szigethalmon. Látom a tablón, hogy ez első sorokban szerepelsz, rögtön a tanárok mellett.

Hát igen, igyekeztem. Utána elvégeztem egy Közlekedés Gépgyártó Technikumot. Aztán utána elmenten a Hentes utcai Zsiguli szervizbe. Ami 91-től Suzuki szerviz lett. Egészen 96-ig ott dolgoztam, azután lettem vállalkozó.

Mikor kezdtél el foglalkozni a restaurálással?

15 évvel ezelőtt vettem egy kis Csepelt, rendbe raktam, megcsináltam és valahogy kedvet kaptam ehhez az egészhez. Azóta nincs megállás, egyik jön a másik után. Most már komolyabb darabokba is belevágok, nemcsak magyarokat újítunk fel. A magyar motorokhoz majdnem mindig be lehet szerezi az alkatrészeket, és valahol jó érzés az, hogy így fent maradnak az utókornak ezek a gépek.

Országos szinten akkor téged jegyeznek a motor restaurátor világban?

Persze sok embert ismerek, ők is ismernek engem. Nincsen ilyen rangsorolás, hogy ki mekkora restaurátor. Minden motorban lehet találni hibát, már csak azért is, mert nem lehet megtalálni hozzá ez eredeti alkatrészt, ilyenkor után kell gyártatni. Tessék, például itt van egy csomag gázkar tartozék. Ebből legyártattam 20 darabot. Jó lesz más motorokra és néhányat el is tudok adni másoknak. Én hobbi szinten csinálom, nem kereskedés céljából.

Sikerült már eladni belőlük vagy ez meg sem fordult a fejedben?

Persze egyet-egyet azért el kell adni, mert ezek hatalmas összegeket emésztenek fel. Általában úgy szoktam csinálni, hogy egy-egy típusból kettőt veszek. Mind a kettőt felújítom és a szebbiket megtartom a másikat meg eladom. Ami pénz befolyik, abból lehet a többit rendbe hozni.

Ez olyan, mint amikor az ember kutyát tenyészt, az is valahogy így működik.

Igen ez is olyan jellegű csak ez egy kicsit több munkával jár. Egy motor felújítása 100-120 órába is belekerül. Nem beszélve a sok bosszúságról. Láttad azt a piros NSU-t a kiállításon? Na, az ráesett a lábam ujjára, azt hittem eltörött. Két hónapig rá sem néztem a motorra, aztán megsajnáltam de megígértem neki, hogy eladom. De túl jól sikerült, még mindig meg van.

A kiállításon lehetett látni képeket motorokról még olyan állapotban, mint amikor megtaláltad a szemétdombon. Hogy történik egy ilyen restaurálás?

Először is rá kell ismerni, hogy milyen motor is az. Aztán szét kell szedni darabokra. Meg kell nézni mi az, ami kell hozzá, azt be kell szerezni. Jön a fényezés előkészítés, homokszóróval letisztítjuk a darabokat. Ekkor rájövünk, hogy a felét ki is lehet dobni, mert szétette a rozsda.

Amit utána kell gyártani, azt kivel csináltatod?

Taksonyban nagyon sokat segít a Répási Pali. Ő egy nagyon jó forgácsoló szakember mindent meg tud csinálni. Harasztiról a Leéb Jani műhelye, akik nagyon sokat segítenek. Kell kárpitos is, aki az ülések újra húzza, ilyenkor a Tőkés Attila szokott bedolgozni. Nagyon ügyesen és szépen dolgozik. 

Gyerekkoromban azok voltak a menő csávók, akiknek P21-esük volt. Az volt a király kategória a magyar motorok között, úgye?

Hát, akinek volt egy P21 Lux-a annak több barátnője volt, mint ahány kerék volt a motoron, az biztos. Nagyon szép motorok voltak, sokan mondták, hogy nem voltak olyan jók. S tényleg nem voltak, mert gyenge minőségűek voltak a csapágyak, a szimeringek és ez elég sok problémát okozott. Sajnos abba maradt a motorkerékpár gyártás Csepelen, a P21-es volt a vége. Annál többet már nem fejlesztettek. Még összeraktak egy öszvérszerűséget, mert a raktáron maradt egy csomó P10-es blokk meg P21-es első villa és így lett a P12-es. 

Nagyon igényes a kiállítás!

Meg kell említeni, hogy a kiállításon látható tablók azok a Maróti úré, a Maróti könyvkereskedésé. Neki van egy magángyűjteménye, szinte az összes magyar motorkerékpár megtalálható nála. Én is restauráltam számára négy motort és innen van a kapcsolat. Meg hát rengeteg szakkönyvet vásárolok a könyvesboltjából, amik elengedhetetlenül szükségesek a munkához.  

Itt aztán van minden, mint a búcsúban!

Ez egy nyitott szelepes motor, mert a harmincas években csak ilyent tudtak csinálni. Az a lényege, hogy a motorblokkon kívül vannak a szelepek és amikor jár a motor látni lehet, hogyan dolgoznak a szelepek. Nagyon kényesek voltak, mindig tele ment porral a rugószerkezet.

Például ott  van egy Rabeneich, amiből csak két-három van az országban. Német motorkerékpár, 1952-ből, nagyon szépen egyben van.

Ott van egy 250-es Csepel, ez egy magyar az ötvenes évekből, amiből kialakult a Pannónia. Kevés van belőlük, de nagyon sok munkával rendbe lehet őket hozni.

Fent a padláson van egy Zündapp. Levágták az elejét meg a hátulját és beledobták egy kútba, de szerencsére fenn akadt és ki tudtuk szedni.

Ilyet tenni egy motorral?

Hát igen, ez bűn.

A család hogyan viseli ezt a szenvedélyt?

Tudod, vannak ezek a börzék. Mindig csak egy adott pénzösszeget viszek magammal, mert összevásárolnék ott mindenfélét. Persze így is, mert kölcsön kérek a többiektől, aztán megadom nekik. Mikor hazaérek és kipakolom a sok rozsdás vacakot, a felségem csak a függönyre mutat, mert megígértem már neki több éve, hogy veszünk újat. Hát azok nem könnyű percek.

Kívánok a családodnak és neked is sok türelmet és kitartást.

Köszönöm, szükség is van rá.

Monday, 12 September 2022