A sváb chili olyan, mint egy AMG Mercedes. A sok kifinomult, elegáns részlet mellett ott lakozik benne az a végtelen brutalitás, amit akkor érezhetünk, ha padlóig nyomjuk a gázpedált. Tarkónk nekifeszül a fejtámlának, belső szerveink átrendeződnek, ujjaink kezdenek lecsúszni a kormánykerékről, s közben a levegőt kapkodva próbáljuk tekintetünket vagy a műszerfalra vagy az útra szegezni, reménytelenül. Ezért nagyon fontos, ha vendégeket hívunk egy sváb chili vacsorára, gondoskodjunk biztonságos ülőalkalmatosságról.

 

 

 

Der Motorwagen Nr.1 von Carl Benz - © Daimler Chrysler AG


125 évvel ezelőtt egy téli napon Carl Benz besétált a mannheim-i szabadalmi hivatalba, mert úgy érezte, hogy feltalálta az automobilt. A kocsi inkább hasonlított egy három keréken guruló kerti padra, aminek a hátuljára valamilyen füstöt eregető alkalmatosságot szereltek, de  tény, hogy  lehetett vele haladni, úgy hogy nem ló húzta elölről. A kisváros helyi szenzációja volt, mikor Benz úr végig berregett a Fő utcán, de komolyan venni nem tudták, senki nem gondolt arra, hogy megvásárolják tőle.

Eltelt egy-két év a Fő utcán való pöfögéssel, míg nem egy augusztusi reggelen eszébe jutott Bertának a Benz úr feleségének, hogy „átkocsikázzon” a 100 kilométerre lévő Pforzheim-be az áruházba. Vitte magával a két fiát a Richárdot meg az Egont, hogy tolják a kocsit az emelkedőkön vagy húzzák a kátyúból, ha elakad a sárban. A „Postához” nevű fogadóban szálltak meg, s Berta asszony onnan telefonált nem kis büszkeséggel haza, hogy teljesítette az első távolsági utazást.

Ez volt az a nap mikor az emberek rádöbbentek, hogy talán valami haszna is lehet a Benz úr csodálatos kerti padjának. Utána jött a többi sváb, a Daimler, a Maybach, az Otto, a Porsche, hogy az ember felesége kényelmesen járhasson shoppingolni a plázába.

Köszönjük Benz Úr!

***

125 Jahre Auto


Erdély címere a három kiváltságos erdélyi nemzet: a magyar, a székely és a szász jelképeit egyesíti.